Thursday, October 15, 2015

Monday, October 31, 2011

CHILI CRAB.... FEBERET Baba....

chili crab ni mmg feberet Baba, mkn ngan nasi kureng sket.... kalu nak mkn mmg stail meratah..... semangkuk besau ni bleh abis.... untung gak duk perlis ni, byk bahan2 mentah fresh bleh cr kat nat/pasar tani ujung2 minggu.....

cara2 nak masak mmg sempoi je.....

bahan2:
ketam 5,6 ekor
5 ulas bwg putih, 1 in halia, 5 btg serai, cili padi (ikut suka nak pedas) - tumbuk2 jgn hancur sgt
1 cwn santan pekat
3 sudu cili kisar
3 sudu sos cili
3 sudu sos tomato
1 sudu sos tiram
garam, gula secukup rasa
minyak utk menumis
air
cara2:
tumis bahan tumbuk sampai naik bau, masukkan cili kisar, gaul sampai garing...
masuk semua jenis sos, dah rata, buh santan, garam gula secukup rasa n air kalau nak kuah byk.... masukkan ketam, gaul rata, tutup sekejap kuali bg ketam betul2 masak....

Wednesday, October 26, 2011

Kek Karamel Pertamaku.....

kek karamel yg terover colour...

Kek Karamel ni mmg lama dah diidamkan.... teringin nak rasa sebab ramai org kata kek ni shedapp... try la buat selepas mengkaji dan menelaah resepi2 dr kwn2 fb dan blogger2 tegar yg hebat2... semua tips dipraktikkan n inilah hasilnya..... rasanya mmg best... tp kt umah ni... nampak gayanya ibu sorg je yg sungguh2 mkn.... kakak iman tak suka mkn kek colour2 katanya.... abang syauqi pun tak minat sgt kek2 ni.... baba plak takut nak mkn manis2 nih...so len kali nak buat boleh la sedekahkan je kt kwn2.....

Friday, August 5, 2011

CERITA BULAM RAMADHAN....

RAMADHAN 1432h ni disambut dgn ceria n debar.... first, seronok dpt posa time preg ni, ada harapan bleh posa penuh.... kakak Iman pun alhamdulillah dapat posa sehari penuh tak ponteng lagi.... cuma ada sehari, terlambat bgn sahur, so kami suh je kakak continue mkn even dah subuh dah.... asalkan dia tak ponteng posa, sat g esok lusa dia ponteng plak .... abang syauqi plak posa bila time duk umah je.... time kt sekolah pasti haram takmo posa.... kwn2 semua tak posa dia kt....

preg kali ni diabetic melanda la plak.... so terpaksa la amik insulin.... so ni yg cuak sikit... takut2 hypoglicemia plak di siang hari.... harap2 dipermudahkan n bleh la menjalani ibadah posa mcm org lain yg sihat.....

Saturday, September 18, 2010

BESDAY ABANG SYAUQI

exited sangat suh beli kek, tapi tak makan pun....

possing dulu sebelum potong kek....

besday abang ni jatuh bulan posa... 26 ogos aritu... pas minum2 n mkn kuih kt umah kami pun g la KFC Kangar utk celebrate.... bw kek sebiji....
abang syauqi dah masuk 4 thn, moga2 abang jd anak yang soleh n mendengar kata....
amin.............

Saturday, August 14, 2010

AHLAN RAMADHAN KARIM

RAMADHAN muncul lg.... taun ni nak ajar kakak iman posa.... tp ari ni dah masuk hari ke 4, tak dpt jg tercapai niat tu.... kakak mudah sgt tergoda ngan adik or kwn2 dia yg tak posa.... dpt la takat sekerat hari..... mcm2 tips jugak dah cuba, offer duit, ugut takmo beli kasut raya kalu tak posa, mkn sahur sampai kui 6.30 pun pernah.... ralitkan dia dgn memde2 lain yg dia suka (computer games), tak dpt jg dia posa penuh.... kakak iman, br nak masuk 6 thn....

Sunday, July 11, 2010

GERUT SWEET SOUR



LUNCH ari ni babanya teringin nak ubah menu. selalu kalu beli ikan gerut/siakap kami bakar je, cicah ngan air asam.... mkn ngan ulam-ulaman. ari ni dia kata teringin plak nak mkn sweet sour.... resepi ni ikut yg terlintas kt kepala je, dah nama pun sweet n sour so kena la ada rasa masam n manis.... so inilah hasilnya:..... rasa pun boleh la tahan.... sesapa yg teringin plak nak buat, google je resepi yg bersepah kt internet....
kalu resepi mcm kt atas ni:

ikan dibersihkan dan ditabur tepung jagung, goreng sampai garing...

bahan sos:
5 ulas bawang putih (diketuk)
3 cili padi (diketuk)
2 sudu cili kisar
3 sudu sos tomato/cili
2 biji tomato (didadu)
lada benggala (dadu)
nanas (dadu)
timun (dadu n buang biji)
garam, gula, cuka (secukup rasa)
air n tepung jagung
cara:
1. tumis bwg putih n cili padi dgn sedikit minyak, masukkan cili kisar, masak hingga garing.
2. masukkan sos tomato/cili, kalau terlalu pekat tambah sedikit air.
3. masukkan semua sayur dan bahan perasa.
4. setelah sayur agak masak, tambah tepung jagung yg dibancuh dgn sdikit air.
5. siram atas ikan yg digoreng garing td, hias dgn brokoli yg dicelur.

Friday, June 25, 2010

Pusat Sains Negara wilayah utara

lama dah nak wat entry ni.... tp kesibukan melanda.... saja nak share ngan sesapa yg minat dgn misteri sains n teknologi.

Satu lagi destinasi menarik untuk dikunjungi apabila bertandang ke negeri Kedah ini adalah
Pusat Sains Negara Wilayah Utara. Lokasinya terletak di Gunung Keriang kira-kira 8 km dari
bandar Alor Setar dan bersebelahan dengan Muzium Padi. Pusat sains ini mempamerkan
kepada orang ramai berkenaan dengan sains, teknologi dan inovasi terbaru.
lagi satu info : MASUK ADALAH PERCUMA
(jarang sgt nak jumpa mende percuma skang ni weh!!!)

kakak Iman tgh excited main ngan lopak air simulasi.... siap ngan ikan yg lari bila kita 'usik' dia...


tayangan movie 3d pun ada.... tp nak tgk kena la pakai spek ajaib ni....

yg nampak mcm kelip2 n rama2 tu pun simulasi laser jg... tp best, nampak mcm real.... takleh nak gambarkan uols kena g sendiri.....

syauqi excited lg... kakak dah kepenatan.... after more than 2 hours kt dlm tu!!! rekod br utk budak2 ni bertahan di satu2 tpt....

Wednesday, February 17, 2010

CUTI CNY 2010

CUTI CNY thn ni kami balik 'beraya' di sitiawan, Perak. Sempat la menghabiskan masa berkenduri kendara, maklum la cuti sek yg agak panjang, mesti ada yg melangsungkan majlis perkahwinan, sehari sampai 3 buah kenduri kami jajap.... diet pun hancur.... (bila plak aku berdiet?)...

kakak n abang syauqi pun tak buat hal sepanjang misi kenduri tu, sebabnya depa suka duk kutip gula2 n bunga telur..... walaupun hari panas berdering....kami teruskan jg.... sampai rumah kenduri yg terakhir, tak lalu dah nak mkn nasi minyak.... sekadar mkn dessert je....

kepada yg melangsungkan perkahwinan, moga berbahagia ke anak cucu... dalam 3 kenduri tu ada 1 pasangan teruna dara yg dah menginjak usia 50 an.... sampai jg jodoh mereka kan?

Sunday, January 31, 2010

AKSI-AKSI PELIK ANAK-ANAK

KERENAH anak2 kadang2 menyesakkan juga, mcm2 diorg buat semata2 nakkan perhatian kita.... mende2 yg kita larang selalunya mende itulah yg diorg suka sgt nak buat.... tp aksi2 dibwh ni dibuat secara tidak sengaja oleh mereka n tidak dgn apa2 niat.... aksi2 ni la yg buat kita rindu bila berjauhan sekali sekala..... kakak tertido dlm saji.....

syauqi mkn nasi dgn tak pakai seluar n tgk dia duk atas apa tu? belon!!! kalu pecah la belon tu..... baru dia tau....
ni teknik baru kakak meniup belon dgn harapan kalu belon tu meletup, muka dia akan terselamat......

Sunday, January 10, 2010

IKAN BAKAR - ALA KUALA PERLIS

IKAN BAKAR ni kegemaran Baba, tapi kalu slalu sgt g cr kat kuala perlis nu, mau kopak, kat sana 1kg ikan average RM35 - RM45.... so dgn tak malunya mengorek resepi dr makcik kantin sek, mcmana nak wat ikan bakar ni.....

Pagi td Baba g nat n jumpa ikan gerut ni RM10 je sekilo....
berpeluh gak nak setup arang tu....

ikan gerut ni 1kg lebih... tak muat dlm pinggan.....
separuh dah kena ngap.... hmmmm.. yummy...

Friday, January 8, 2010

AKSI YANG MEMBULATKAN SAYA!

ROTI CANAI mmg faberet syauqi. sekeping kdg tak cukup....
satu lg faberet, sate... tp xleh lawan lg baba dia... sate RCH pun layan....
mkn nasi lemak hari2, siap bw bekal g PASTI.... Sambal pedas? no problemo....
ni aksi menghirup kuah Mi Jusoh kat Jerteh.... mi kuah sup mcm biasa je.... tp org ramai sokmo kt kedai tu... musykil aku!!

Monday, December 14, 2009

MAJLIS PERKAHWINAN FIRDAUS & SALBIAH

ni masa akad nikah, kat kulim.... 24 okt 09 - hari jadi papit tu...

pulun mkn ais krim

semoga berbahagia acik dol...



29 NOV 2009... majlis kahwin papit (firdaus) ngan pasangannya.... lama dah kami tak wat keje kawin ni... walaupun catering sepenuhnya... penat jg melayan tetamu.....

Wednesday, November 18, 2009

SERAHAN TUGAS 2009

CUTI sekolah dah makin hampir... lagi 2 hari insan2 guru (yg tak terlibt ngan jaga peksa SPM/STPM) bole raya hindu.... cuti sekolah datang lagi!!!!!!
sebelum tutup buku kat sekolah masing-masing, jgn lupa serahan tugas... kalu ada tugas2 tertunggak thn ni kenalah settle kan cepat2. kalu tak musim cuti ada yg kena panggil balik ke sekolah...

tapi biasalah, time cuti ni byk jg dpt undangan kawan2 yg nak melangsungkan rumahtangga.... kan musim cuti ujung taun ni ada org panggil 'musim mengawan'....
kaum ibu yg dah agak tumpul skill masak tu boleh la tajamkan balik.... maklumla, masa keje tak sempat nak masak elok2, main hentam je... abis2 buat 'lauk tunjuk ngan jari'.....

hmmmm.... nak mula ngan menu apa yer????

Monday, October 5, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1430 H

Selamat Hari Raya Aidilfitri....
bersama Mak Ngah n anak-anak... kakak Iman muka sedih je... takleh ikut Baba ngan adik g masjid...

Sunday, August 16, 2009

SAMBUTAN BULAN KEMERDEKAAN


SEMALAM, hari sabtu, sekolah ganti bg cuti yg akan diambil sempena Deepavali... sekolah kami adakan sambutan Bulan Kemerdekaan. acara yg dirancang berjln dengan lancar... byk juga aktiviti yg AJK plan sepanjang bulan. semasa perasmian semlm, diadakan jg perarakan basikal berhias yg meriah... mcm2 rupa basikal ada... tapi ju tak dpt la snap gambar2 dia.....

Sunday, August 9, 2009

KUIH RAYA 2009

KUIH raya ni special buat orang2 perlis dan yang sewaktu dengannya.... sebab delivery cost...he he.... dijamin suci, halal dan yang paling penting sekali.... SEDAP!!
OAT RAISIN COOKIES (RM19/40 BIJI)

ALMOND SHORTBREAD COOKIES (RM19/40 BIJI)
HAZEL SHORTBREAD COOKIES (RM19/40BIJI)
ALMOND LONDON COOKIES (RM22/50 BIJI)

TAT NANAS (RM21/50 BIJI)
- yg ni memang best seller!!! tak caya boleh try order....
SESAPA YANG NAK ORDER BOLEH LA CONTACT JUE ATAU EN. ADANZ

FESYEN MENEMPUH H1N1

GAMBAR2 dibwh ni antara fesyen/cara kita nak mencegah virus influenza A H1N1.... dengar khabar kat politeknik ni ada beberapa kes jg la... so far semuanya under control lg... suspek n yg dah disahkan positif dikuarantin elok2....
semua warga poli dinasihatkan menjaga kebersihan n pakai mask utk perlindungan.... kurangkan aktiviti di tempat awam, kurangkan fizikal contact dan selalu2 cuci tangan....
tapi ada satu citer, kawan ni g la pasar mlm pakai mask, semua org yg ada kt pasar mlm tu mcm menjauhkan diri dr dia bila dia lalu.... mcmla kawan ni dah positif H1N1... mcm tu plak pandangan masyarakat bila kita nak buat mende yg tak byk org buat....

hmmm... mcm doktor plak gayanya...

yang ni takde gaya doktor, gaya mende plak ek? gaya amah hospital kut....

nih fesyen apa plak kakak???? mcm zombi kampung pisang jer.....

Saturday, August 8, 2009

HARI JADI ABANG SYAUQI - YG DIPERCEPATKAN...

HARI JADI Abang Syauqi jatuh bulan posa ni... 26 Ogos 2009. sebab jatuh dlm bulan posa, Baba percepatkan jdi ari ni.... baba order cup cakes dr Lin yg br berjinak2 nak bisnes cuppies ni... rasanya mmg moist sungguh... tak dan nak kasi org lain habis kami anak beranak sental...


Abang tersengih dengan cuppies yg baru sampai....
kakak mmg suka mende2 cenggini, bukan reti mkn nasi.... 'minah saleh celup'....

cuppies dgn nama Abang syauqi, gambo sebelum kena ngap ngan Baba.....



KERJA, KERJA, KERJA....

HARI ni, walaupun cuti kena siapkan kerja SU peperiksaan.... buat headcount untuk sekolah... mende2 headcount ni ju pun fening lalat lagi... tak tau sangat pun... tapi memandangkan masa kursus ari tu kena gantikan orang, so... ju la kena settlekan menda tu...

JPN Perlis baru je beli satu software baru utk analisa peperiksaan n headcount so semua SU periksa kena la blajar mende baru ni... kekadang cikgu2 sekolah ni byk wat mende2 mcm ni drpd mengajar.... mcmana la nak melahirkan modal insan yg cemerlang....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin